
Peter Bakker
- Functie
- senior onderzoeker
- Telefoonnummer
- +31 6 52 59 67 71
- E-mailadres
- peter.bakker@minienm.nl
Peter Bakker is vervoerkundige (Verkeersacademie Tilburg) en sociaal geograaf (Rijksuniversiteit Utrecht). Tijdens zijn loopbaan bouwde hij op het gebied van personenvervoer een brede deskundigheid op: van taxi tot en met het spoor. Ook bij het KiM is Peter vooral actief in onderzoeksprojecten op het gebied van collectief personenvervoer.
Publicaties
-
Alternatives to Special Transport Services in the Netherlands: The perspective of mobility-impaired people
Special Transport Services (STS) fulfil a need among the mobility-impaired in the Dutch population. In absence of these services, ...
-
Prijsgevoeligheid diensten personenvervoer
Op verzoek van staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) onderzocht het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid ...
-
Second opinion MKBA verbeterde tractie-energievoorziening
Het Nederlandse spoorsysteem werkt met 1.500V gelijkstroom tractiespanning. Hogere spanning van het tractiesysteem geeft onder ...
-
Waar zouden we zijn zonder de fiets en de trein?
Fietsenstallingen bij veel grote treinstations blijven (over)vol, ondanks jarenlange uitbreiding van het aantal ...
-
Busgebruikers door dik en dun
Het aanbod van openbaar busvervoer op stille tijden en plaatsen staat onder druk. De demografische prognoses maken de ...
-
Documentatie 'De keuze van de reiziger'
In 2016 publiceerde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) de animatiefilm De Keuze van de Reiziger. De animatie is in ...
-
Reizigers in de haarvaten van het openbaar vervoersysteem
Wie reizen met de bus op stille tijden en plaatsen? Het KiM onderzocht het profiel en het reisgedrag van reizigers in die ...
-
Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Het kennisdomein ‘spoorveiligheid’ kent géén sector-eigen publieke kennisorganisaties, vergelijkbaar met die van andere ...
-
De bereikbaarheidsindicator uitgewerkt voor openbaar vervoer: BBI-ov
Het is mogelijk de Bereikbaarheidsindicator voor ov (BBI-ov) zó in te vullen dat deze beter aansluit op het ov zoals dit voor de ...
-
KiM wint De Gouden Reiger
De animatiefilm 'De keuze van de reiziger' van het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KIM) heeft op het Nederlands Film Festival ...
-
Innovaties in het openbaar vervoer
Bij innovaties in het ov gaat het vaak om kleine kwaliteitsverbeteringen en zelden om grote schaalsprongen in het ov-systeem. ...
-
Innovaties in het openbaar vervoer infographic
Bij innovaties in het ov gaat het vaak om kleine kwaliteitsverbeteringen en zelden om grote schaalsprongen in het ov-systeem. ...
-
De keuze van de reiziger
Reizigers willen het liefst zo snel mogelijk van A naar B. Dat blijkt uit onderzoek naar wensen van reizigers. Hoe korter de reis ...
-
Navigatiesystemen: wie, wanneer en waarom?
Negen op de tien automobilisten hebben een navigatiesysteem in bezit. Met een navigatiesysteem voelen automobilisten zich ...
-
Internationale vergelijking taxiregulering en Uber
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft op verzoek van het Directoraat Generaal Bereikbaarheid (DGB) van het ...
-
Effecten ander ov-studentenreisproduct
Ruim tweederde van het gebruik van het huidige studentenreisproduct houdt rechtstreeks verband met de studie, en betreft reizen ...
-
Kosten-batenanalyse bij integrale gebiedsverkenningen : toepasbaarheid van de OEI-systematiek
De methodiek die de overheid hanteert om de maatschappelijke effecten van transportinfrastructuur in beeld te brengen, is in ...
-
Second opinion op de kosten en baten van OV SAAL middellange termijn
Net als in een eerdere second opinion bij de MKBA Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), schat het KiM in dat de vervoerwaarde van ...
-
Hoe groeit het regionaal ov?
Het gebruik van bus, tram en metro zal in de toekomst meer en meer het woon-werkverkeer betreffen, en steeds minder het reizen ...