
Peter Jorritsma
- Functie
- senior onderzoeker
- Telefoonnummer
- +31 6 15 35 98 46
- E-mailadres
- peter.jorritsma@minienm.nl
Peter Jorritsma studeerde Verkeerskunde aan de HTS in Leeuwarden, en Sociale Geografie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is allround onderzoeker. Peter heeft bijna 30 jaar ervaring met sociaal-wetenschappelijk onderzoek en beleidsadvisering op het gebied van mobiliteit. Bij het KiM richt hij zich onder meer op ruimtelijke, sociaal-culturele en demografische ontwikkelingen in relatie tot mobiliteits- en bereikbaarheidsvraagstukken.
Publicaties
-
Bevolkingsdaling en de effecten op de bereikbaarheid en de mobiliteit in Nederland
Er bestaat een relatie tussen bevolkingsdaling enerzijds en de bereikbaarheid van voorzieningen en de mobiliteit van inwoners ...
-
Mobiliteitsarmoede: vaag begrip of concreet probleem?
Of mobiliteitsarmoede in Nederland bestaat en in welke omvang is niet of nauwelijks af te leiden, concludeert het KiM op basis ...
-
Waar zouden we zijn zonder de fiets en de trein?
Fietsenstallingen bij veel grote treinstations blijven (over)vol, ondanks jarenlange uitbreiding van het aantal ...
-
Verdieping en verklaring voor recente snelle ontwikkeling congestie 2014-2016
Tussen 2014 (na eerste trimester) en 2016 steeg de congestie op het hoofdwegennet snel met 22 procent. Een deel van het ...
-
Stedelijke bereikbaarheid
Stedelijke bereikbaarheid gaat over de afweging tussen leefbaarheid en bereikbaarheid voor bezoeker en inwoner van de stad. Dit ...
-
Bruikbaarheid van floating car data voor beleidsonderzoek
“Floating car data” zijn data over de snelheid en locatie van voertuigen, afkomstig van het voertuig zelf, zoals in-car ...
-
Second opinion op de beleidsdoorlichting van Artikel 17 Luchtvaart
De beleidsdoorlichting van Artikel 17 Luchtvaart is door Decisio op een juiste manier uitgevoerd, en de standaardvragen zijn ...
-
De deeleconomie en circulaire economie: effecten op het personen- en goederenvervoer
Het KiM heeft op verzoek van de Strategie Unit van het DG Bereikbaarheid een kwalitatieve verkenning uitgevoerd naar mogelijke ...
-
SCP publicatie: Gezinnen onderweg. Dagelijkse mobiliteit van ouders van jonge kinderen in het combineren van werk en gezin.
Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) heeft in opdracht van en in samenwerking met het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid ...
-
De rol van reisinformatie in het wegverkeer
Veel automobilisten (ruim 90%) beschikken in de auto over geschikte kanalen voor reisinformatie, maar slechts ongeveer een derde ...
-
Ruimtelijke kenmerken, geografische bereikbaarheid en reisgedrag
Kenmerken van de bebouwde omgeving hebben, naast persoonlijke en huishoudkenmerken, invloed op het reisgedrag. Ruimtelijke ...
-
Mobiliteitsdomein en de fysieke leefomgeving
Het KIM heeft op verzoek van de Directie Ruimtelijke Ontwikkeling, afdeling Ruimtelijk Beleid een korte verkenning uitgevoerd ...
-
Mijn auto, jouw auto, onze auto
Nederland telt ongeveer 90000 autodelers en 14000 deelauto's. Ongeveer 1 procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder maakt ...
-
Deelautogebruik in Nederland: Omvang, motieven, effecten en potentie
Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2015, Antwerpen
-
Blik op de weg met navigatiesystemen
Hoeveel Nederlandse automobilisten hebben nou eigenlijk een navigatiesysteem? Wat voor soort informatie krijgen zij? Wanneer en ...
-
Navigatiesystemen: wie, wanneer en waarom?
Negen op de tien automobilisten hebben een navigatiesysteem in bezit. Met een navigatiesysteem voelen automobilisten zich ...
-
Verduurzaming sociaal-recreatieve mobiliteit
Sociaal-recreatieve mobiliteit kan met name verduurzamen met behulp van de beleidsopties die gelden voor de automobiliteit in het ...
-
Meer tijd- en plaatsonafhankelijk werken: kansen en barrieres
Tijd- en plaatsonafhankelijk werken (zoals thuis of op afstand werken of met de werktijden schuiven) kan bevorderen dat ...
-
Niet autoloos, maar auto later
Het mobiliteitsgedrag van Nederlandse jongvolwassenen (18-30 jaar) is veranderd. Ze gebruiken de auto minder vaak en richten zich ...
-
Verschilanalyse indirecte economische effecten HSL-Zuid
De verschillen in indirecte economische effecten tussen het eerder afgesproken aanbod voor de treindiensten op de ...
-
Regie op Knooppunten
De rijksoverheid kiest voor een rol bij knooppunten met als argument het nationale belang. Wat precies het nationale belang is, ...
-
Blik op de personenmobiliteit
Belangrijke sociaal-maatschappelijke trends zoals vergrijzing, immigratie, individualisering en re-urbanisatie zijn van invloed ...