De luchtvaart in het EU-emissiehandelssysteem; gevolgen voor de luchtvaartsector, consumenten en het milieu

Het onderbrengen van de luchtvaart, per 1 januari 2012, in het Europese emissiehandelssysteem voor CO2 kan Europese luchtvaartmaatschappijen 0,2% passagiers kosten, als zij de kosten die ze hiervoor moeten maken doorberekenen in de tickets.

Het gaat om een relatieve daling, omdat het totaal aantal passagiers in de luchtvaart nog altijd blijft stijgen. KLM en Schiphol zullen relatief meer passagiers verliezen dan de gemiddelde Europese luchtvaartmaatschappij en luchthaven, omdat ze een relatief hoog aandeel transferpassagiers hebben en die zijn gevoeliger voor prijsverhogingen dan passagiers uit de thuismarkt. Dit is de uitkomst van modelberekeningen met een emissieprijs van 10 euro per ton CO2. Bij hogere CO2-prijzen zijn de effecten uiteraard groter. Het onderbrengen van de luchtvaart in het ETS zorgt in 2020 voor een daling van de CO2-uitstoot met 29% ten opzichte van de uitstoot die de luchtvaart anders zou bereiken.

Dit zijn enkele resultaten van een onderzoek naar de effecten van de luchtvaart in het EU-ETS dat het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft verricht op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In het onderzoek is met behulp van een model en diverse scenario’s een bandbreedte van mogelijke effecten en hun orde van grootte verkend. Tevens is gekeken naar de effecten van mogelijke vergeldingsmaatregelen van partijen buiten de EU, bijvoorbeeld een boycot van het ETS door niet-EU-luchtvaartmaatschappijen. Een boycot zal de gevolgen van het ETS voor de Nederlandse luchtvaartsector versterken.