Verduurzaming sociaal-recreatieve mobiliteit

Sociaal-recreatieve mobiliteit kan met name verduurzamen met behulp van de beleidsopties die gelden voor de automobiliteit in het algemeen. Denk bijvoorbeeld aan de aanschaf van zuiniger banden, de overstap naar de elektrische fiets en eco-routing (juiste navigatiesystemen). Beleidsopties die zich richten op bepaalde doelgroepen voor de sociaal-recreatieve mobiliteit, hebben naar verwachting weinig additionele toegevoegde waarde.

Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de webpublicatie 'Verduurzaming sociaal-recreatieve mobiliteit' . In dit onderzoek heeft het KiM een overzicht gemaakt van kenmerken van diverse soorten sociaal-recreatieve mobiliteit en bekeken welke potentie er is voor een verduurzaming. Daarbij is naast literatuur geput uit het Onderzoek verplaatsingen in Nederland (OViN) van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Continu VrijeTijdsOnderzoek (CVTO) van NBTC-NIPO Research.