Naar een duurzame zee- en binnenvaart in 2050

Met operationele maatregelen en de toepassing van al bestaande technieken kunnen de emissies van CO2, SO2, NOx en PM10 in de zee- en binnenvaart tussen 2010 en 2050 drastisch worden teruggebracht.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Naar een duurzame zee- en binnenvaart in 2050’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Met dit onderzoek wil het KiM enkele bouwstenen leveren die het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) kunnen helpen de strategische beleidsprioriteiten voor een duurzame zee- en binnenvaart te bepalen.

In de zeevaart kan de CO2-emissie met name door langzaam te varen worden gereduceerd, in de binnenvaart vooral door brandstofbesparende technieken en het gebruik van LNG. Zowel in de zee- als binnenvaart kunnen de SO2-, NOx- en PM10-emissie bijna volledig worden gereduceerd via behandeling van de uitgestoten gassen (‘end-of- pipe-oplossingen’).

De overheid kan voor de implementatie van deze maatregelen in haar regulerende rol gebruikmaken van instrumenten als emissieheffing, emissiehandel, fiscale maatregelen, subsidies en normering. Afspraken voor de zee- en binnenvaart worden bijna altijd in internationaal verband gemaakt.