Thierry Vanelslander

Thierry Vanelslander

Werkt bij
Universiteit Antwerpen

Een korte kennismaking met ...

Wetenschappelijke uitdagingen voor het KiM

De wereld is aan grote veranderingen onderhevig, op heel wat fronten tegelijk, en de uitdagingen zijn groot, niet alleen voor beleid en maatschappij, maar ook voor de wetenschap ter ondersteuning van die twee laatsten. Geopolitiek verandert het klassieke denken rond globalisering. Klimaat en milieu leggen nieuwe beperkingen op aan de rol die transport kan en moet spelen. Bevolkingsevolutie veroorzaakt nieuwe (transport-)noden en concurrentieverhoudingen. Dit alles heeft een impact op het soort beleidsantwoorden dat nodig is, en ook op de manier waarop die wetenschappelijk onderbouwd worden.

Onderzoek om trots op te zijn

Nadat ik in 2005 doctoreerde rond samenwerking tussen zeehaventerminals, werd mijn onderzoeksdomein gevoelig uitgebreid. In de periode 2007-2010 was ik wetenschappelijk directeur van het Vlaams Steunpunt Goederen- en Personenvervoer, en passeerden naast haven- en maritieme thema's ook heel wat thema's rond land-, lucht- en stedelijk vervoer mijn radar. Telkens was dat een verrijking, die tegelijk de complexiteit van transportstromen ook aantoonde. In het laatste decennium verschoof ook de aandacht binnen onderzoeksprojecten van meten omtrent duurzaamheid in al zijn aspecten, naar het zelf mee zoeken naar oplossingen om de (transport-)wereld versneld mee duurzaam te maken. Ik ben blij en trots daaraan te mogen bijdragen.

Affiniteit met KiM-kennislijnen

Door mijn directeurschap van het Vlaams Steunpunt Goederen- en Personenvervoer kwam ik van heel nabij in contact met de grote uitdagingen van transport(beleid), die uiteraard heel gelijkaardig zijn tussen Vlaanderen en Nederland: beide zijn kleine, open economieën met tegelijk grote transporttoegangspoorten tot de Europese markt. Het gaat dus inderdaad om het verhogen van de bereikbaarheid, het versneld versterken van de duurzaamheid, hoe omgaan met onzekerheid, enzovoort. Trouwens niet alleen in Nederland of Vlaanderen, maar even goed in de meeste andere Europese landen.

Positie en kern wetenschappelijk onderzoek

Hierboven gaf ik al aan welke onderzoeksthema's de kern van mijn werk uitmaken. Meer en meer zien we dat die ook best interdisciplinair worden aangepakt, en dat realiseert zich ook steeds vaker via grote, meestal Europese onderzoeksprojecten. Daarin werkt de triple helix van academici, beleid en industrie mee en samen om concrete oplossingen te zoeken voor de gestelde uitdagingen. Ik werk dan ook graag mee aan de juiste kaders om die oplossingen optimaal te doen werken, in de eerste plaats economisch, omdat dat mijn kernachtergrond is.

Wetenschappelijke achtergrond

Ik ben gewoon hoogleraar aan de Onderzoeksgroep Transport en Ruimtelijke Economie (TPR) van de Universiteit Antwerpen. Na het behalen van mijn doctoraat in 2005, werd ik na een korte postdoc-periode in 2007 wetenschappelijk directeur van het Vlaams Steunpunt Goederen- en Personenvervoer, gehost binnen TPR. Vanaf 2010 werd ik nog binnen TPR houder van de  leerstoel Havens, Transport en Logistiek, gefinancierd door BNP Paribas Fortis. In 2013 nam ik een tenure track positie op, waar ik verder doorgroeide tot gewoon hoogleraar aan TPR. Verder ben ik voorzitter van Special Interest Group A2 Maritiem en Havens en topic area manager Transport Modes binnen de World Conference on Transport Research, en voorzitter Freight & Logistics binnen de European Transport Conference.