CO2-beleid in kaart

Deze notitie brengt voor een zestal Europese landen en de VS in kaart welk CO2-beleid en energiebeleid deze landen voeren op het gebied van mobiliteit.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft informatie hierover verzameld door middel van web research in de periode oktober-december 2015. Daarnaast heeft het KiM enkele Nederlandse experts geraadpleegd. De nadruk lag op:

  • Doelen: Welke CO2-doelen hebben de verschillende landen gesteld, in het bijzonder voor de sector mobiliteit? Het gaat daarbij om doelen op de korte en langere termijn (tot 2050).
  • Maatregelen: Welke maatregelen nemen de verschillende landen om de gestelde doelen te halen? En hoe wordt de sector mobiliteit daarbij ondersteund? Gebeurt dit door normering, fiscaal beleid, flankerend beleid of door beleid voor onderzoek en ontwikkeling (research and development)? Het KiM keek vooral naar maatregelen die zijn gericht op personenauto’s. Personenauto’s nemen een relatief groot deel van de CO2-emissies van de sector verkeer voor hun rekening en veel beleidsmaatregelen zijn hierop gericht.

De web research is uitgevoerd op verzoek van de directie Klimaat, Lucht en Geluid van het Directoraat-Generaal Milieu en Internationaal (DGMI-KLG) van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (MinIenM). DGMI-KLG heeft de onderzochte landen geselecteerd omdat zij vermoeden dat er in deze landen vernieuwend CO2-beleid wordt gevoerd op het gebied van mobiliteit. Het is voor DGMI-KLG interessant om hier meer inzicht in te hebben.