Ex-ante-evaluatie in het MIRT

In 2007 heeft het kabinet besloten om met het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) te komen. Het kabinet wil de besluitvorming over (rijks)infrastructuur en de besluitvorming over ruimtelijke ontwikkelingen beter op elkaar afstemmen. Er is gekozen voor een integrale gebiedsgerichte aanpak om tot meer samenhang en een betere afstemming te komen.

Momenteel wordt bekeken hoe de bestaande afspraken over besluitvorming en afweging van ruimtelijk fysieke rijksinvesteringen kunnen worden aangepast. Een specifiek onderdeel betreft het gebruik van ex-ante-evaluatiemethoden, zoals de kosten-batenanalyse (KBA). Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) is na gegaan welke ex-ante-evaluatiemethoden binnen het MIRT-domein worden toegepast en in hoeverre een uniforme toepassing van ex-ante-evaluatieonderzoek mogelijk is. Op basis hiervan zijn de contouren voor een uniforme toepassing uitgewerkt en aangegeven welke stappen op de korte termijn te zetten zijn. Daarbij is aangegeven hoe tijd en kosten bij ex-ante-evaluatieonderzoek kunnen worden bespaard. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid wil met de resultaten uit deze notitie een bijdrage leveren aan de totstandkoming van een gezamenlijk spelregelkader.