Second opinion quick scan KBA Aquaduct Skarster Rien

De omvang van de in de KBA geschatte baten van aanleg van een aquaduct in de Skarster Rien ter hoogte van de A6 betreft een optimistische bovengrens. Dit komt door het gebruik van alleen een hoog groeiscenario en doordat de belangrijkste batenpost, de reistijdwinsten van het wegverkeer, ook veel lager kan uitvallen. Bij andere aannames zouden ook in het hoge groeiscenario alle berekende varianten van het aquaduct een negatief baten-kostensaldo kennen. Daarnaast zou aanpassing van het bedieningsregime van de brug in plaats van aanleg van het aquaduct ook een oplossing zijn voor de geschetste problematiek van wachttijden van het wegverkeer voor de brug.

Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) in een second opinion van de Quick Scan KBA Aquaduct Skarster Rien. In de quick scan KBA werd op hoofdlijnen doorgerekend wat de bijdrage is aan de nationale welvaart van de aanleg van een aquaduct in de Skarster Rien, ter hoogte van de A6, ter vervanging van de huidige brug. Het KiM heeft in de second opinion met name naar de berekende baten gekeken.