Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) stelt een update van de kostenkengetallen voor het goederenvervoer beschikbaar voor de vervoerwijzen weg, spoor, binnenvaart, zeevaart, en luchtvaart. De aanleiding hiervoor is dat de kostenkengetallen voor de periode 2016-2018 uit het hoofdonderzoek uit 2020 gedateerd begonnen te raken. Met deze update is de reeks van jaren verlengd met de periode 2019-2021.
Download: Kostenkengetallen voor het goederenvervoer 2023
Download: Bijlage 1 - Cost Figures for Freight Transport
Download: Bijlage 2 - Kostenkengetallen van de binnenvaart
Download: Bijlage 3 - Kostenkengetallen van de binnenvaart verschijningsvorm
Download: Bijlage 4 - Kostenkengetallen van de luchtvaart
Download: Bijlage 5 - Kostenkengetallen van de luchtvaart verschijningsvorm
Download: Bijlage 6 - Kostenkengetallen van het spoorvervoer
Download: Bijlage 7 - Kostenkengetallen van het spoorvervoer verschijningsvorm
Download: Bijlage 8 - Kostenkengetallen van het wegvoer
Download: Bijlage 9 - Kostenkengetallen van het wegvervoer verschijningsvorm
Download: Bijlage 10 - Kostenkengetallen van de zeevaart
Download: Bijlage 11 - Kostenkengetallen van de zeevaart verschijningsvorm
Deze kostenkengetallen voor het goederenvervoer zijn gebaseerd op onderzoek naar de bedrijfseconomische kosten van goederenvervoerders. Het KiM heeft de kostenkengetallen laten verzamelen door onderzoeksbureau Panteia.
Segmenten
We maken bij de kostenkengetallen onderscheid tussen verschillende voertuigtypen en goederensoorten. Iedere bestaande combinatie van voertuigtype en goederensoort (bijvoorbeeld een groot binnenvaartschip en erts) is een segment. De kostenkengetallen hebben we per segment uitgedrukt in verschillende eenheden. Voor de kosten van vervoer zijn dit:
- Kosten per km (€/km)
- Kosten per uur (€/uur)
- Kosten per tonkm (€/tonkm)
- Kosten per ton per uur (€/tonuur)
De kosten van laden, lossen, en wachten hebben we alleen per uur (€/uur) uitgedrukt.
Kostenkengetallen goederenvervoer en mobiliteitsbeleid
Kostenkengetallen voor het goederenvervoer zijn van nut voor beleidsmedewerkers en voor collega’s bij Rijkswaterstaat. Zij kunnen de kostenkengetallen gebruiken in bijvoorbeeld beleidsnota’s en in het goederenvervoermodel BasGoed. En onderzoekers van universiteiten, planbureaus en consultancy bureaus gebruiken de kostenkengetallen bijvoorbeeld voor het bepalen van de reistijdwaardering van het goederenvervoer. Die reistijdwaardering wordt weer gebruikt in MKBA’s voor het doorrekenen van de effecten van overheidsmaatregelen. Zo zijn kostenkengetallen voor het goederenvervoer op verschillende manieren van belang voor de beleidsontwikkeling.