Monitoren en evalueren van transities en innovaties in mobiliteit is complex. Bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) staat de professionalisering ervan al lange tijd op de agenda. In deze notitie verkent het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) de bestaande kennis voor monitoring en evaluatie van mobiliteitsinnovaties en –transities. Hierbij bespreken we ook recente voorbeelden, namelijk de Monitor Smart Mobility en 2ex-ante effectstudies rond Electronic Road Systems (ERS).

Het KiM laat in de notitie zien dat er geen perfect passend evaluatie-instrument is dat voor mobiliteitsinnovaties en -transities dezelfde handvatten biedt voor evaluatie als voor de reguliere mobiliteitsmaatregelen. In de beleidspraktijk zijn wel nieuwe monitorings- en evaluatiemethodes ontwikkeld en deze worden ook toegepast, maar het blijft toch vaak bij beperkte en (deels) verouderde toepassingen. 

Het kiezen van monitorings- en evaluatie-instrumenten is balanceren tussen zo kwantitatief mogelijk meten en recht doen aan de complexiteit van mobiliteitsinnovaties en -transities. Bij de keuze van een instrument is het belangrijk te kijken naar: het deel van het beleidsproces rond mobiliteitsinnovaties en -transities dat je wilt evalueren, het doel (verantwoorden en/of leren) en de inzet van tijd, geld en benodigdheden voor data.