Handreiking economische evaluatie van PMZ

Regelmatig wordt verkend of gehele of gedeeltelijke financiering en realisatie van infrastructuur door private partijen mogelijk is. Als wordt afgestapt van de gedachte dat nieuwe (weg)infrastructuur door de overheid moet worden aangeboden, is het de vraag welke rol de overheid nog wel kan vervullen. En welke maatschappelijke afweging daar bij hoort. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft onderzocht welke vormen van maatschappelijk-economische afweging vanuit overheidsperspectief gewenst of nodig zijn bij een specifiek project waar aanleg, financiering en exploitatie aan de markt wordt overgelaten, het Project Mainportcorridor Zuid (PMZ).

In deze notitie is op basis van literatuuranalyse de overheidsrol beschouwd bij het borgen van publieke belangen. Tevens wordt het verband gelegd met door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gehanteerde afwegingskaders van transportinfrastructuurprojecten. Dit betreft onder andere OEI (Overzicht Effecten Infrastructuur), PPC (Publiek-Private Comparator), en business cases.