Flexibiliteit en optiewaarde bij ruimtelijke investeringsprojecten

Bij infrastructuurprojecten is vaak sprake van grote onzekerheid. De Rijksoverheid heeft de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet in de economische evaluatie van ruimtelijke investeringsprojecten door de OEI-methode te gaan gebruiken, en door risico’s mee te nemen via een hogere discontovoet.

De economische benadering biedt echter niet alleen mogelijkheden om projecten te toetsen, maar ook om ze te optimaliseren. Door een flexibele vormgeving van projecten kan worden ingespeeld op toekomstige ontwikkelingen en kunnen de risico’s van verkeerde beslissingen worden verkleind. Het kan zinvol zijn om bepaalde ‘opties’ open te houden totdat er meer duidelijkheid is.

De reële optiebenadering biedt een kader voor een dergelijke aanpak. In de praktijk wordt de optiebenadering echter nog in beperkte mate toegepast. Wel wordt er bij diverse projecten al flexibiliteit ingebouwd.

Bijgaande notitie, opgesteld door RebelGroup Advisory in opdracht van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), geeft aan wat de optiebenadering inhoudt en hoe deze aanpak werkt bij concrete projecten.