Actuele ov-reisinformatie: maatschappelijke baten en rolverdeling

Als reizigers in het openbaar vervoer betere informatie krijgen over vertragingen, kunnen zij hun reisplannen aanpassen en zo hun reistijd verkorten. Omgerekend in geld kan de winst van deze kortere reistijden landelijk oplopen van enkele miljoenen tot tientallen miljoenen euro's per jaar. Daarnaast stijgt ook de tevredenheid van de klant: reizigers blijken wachttijd als korter te ervaren, als zij door goede informatie weten waar ze aan toe zijn.

Dat is een belangrijke conclusie van een onderzoek naar de maatschappelijke baten van actuele ov-reisinformatie, dat het KiM op verzoek van het directoraat-generaal Mobiliteit van het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft uitgevoerd. De notitie buigt zich ook over de vraag hoe actuele ov-reisinformatie het beste kan worden georganiseerd. Belangrijk is dat openbaarvervoerbedrijven verplicht moeten zijn aan partijen in de markt de gegevens te verstrekken die nodig zijn om de informatie aan te bieden. Openbaarvervoerbedrijven krijgen op dit moment van de overheid de ruimte om zelf een landelijke databank openbaar vervoer te bouwen. Dat sluit aan op succesvolle buitenlandse voorbeelden van informatiediensten. Gezien de mogelijkheden voor openbaarvervoerbedrijven en andere marktpartijen, voegt een databank van de overheid weinig toe.