De animatiefilm 'De keuze van de reiziger' van het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KIM) heeft  op het Nederlands Film Festival in Utrecht de Gouden Reiger gewonnen in de categorie Effectiviteit. De animatie , was één van de 21 genomineerde films.

Beeld: Fotograaf: Roeland Hoefsloot

Peter Bakker (onderzoeker bij het KiM) is heel blij met de prijs: "Het begon met een pril idee om een lastig uit te leggen wetenschappelijk gedachtegoed nu eens voor een breed publiek toegankelijk te maken met een filmpje. Ik ben heel trots dat dit uiteindelijk is uitgewerkt tot zo'n aanprekend resultaat, en dat het werk van In60Seconds en KiM nu zelfs beloond is met een vakprijs voor effectiviteit op dit gebied."

Uit het juryrapport

De jury over de animatie: "Een film waarin op een heldere, toegankelijke en duidelijke manier een lastig onderwerp wordt gebracht. Een thema dat niet direct aanspreekt en tot de topinteresses van de kijkers behoort komt zo toch leuk en aansprekend over. Hierdoor komt de boodschap goed over."

0:00
0:00
/
0:00

Van onderzoek naar animatie

Peter: "Het begon met een onderzoek naar wat reizigers het belangrijkst vinden bij hun keuze om van het openbaar vervoer gebruik te maken. Om het gedachtegoed van een aantal (overigens al langer) bestaande wetenschappelijke studies op dit gebied toegankelijk te maken voor een breed publiek, hebben we een animatie laten maken door IN60SECONDS. De directie OV en Spoor van DGB heeft ons (het KiM, red.) gevraagd onderzoek te doen naar de klantwensen van de reiziger, omdat het overheidsbeleid de reiziger centraal wil stellen in het openbaar vervoer."

De Gouden reiger

Opdrachtgevers en producenten van bijzondere opdrachtfilms (corporate films, bedrijfsfilms, webfilms) kunnen hun beste films inzenden voor de Gouden Reiger. In aanmerking komen films of animatiefilms van minimaal een minuut (dus geen commercials) gemaakt in opdracht van een bedrijf of instelling. Een opdrachtfilm is gemaakt om een doelstelling te behalen bij een bepaalde doelgroep.