Op reis met vliegtuig, trein, auto of bus

Het KiM heeft voor vlieg-, trein-, auto- en busreizen de infrastructuurkosten voor de overheid en de externe kosten vergeleken. Deze kosten zijn voor zes bestemmingen (Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn) in kaart gebracht.

Huidige situatie

We brengen de kosten in beeld voor het jaar 2018 en geven zo inzicht in de huidige situatie. Toekomstige maatregelen, hun effecten en hun kosten komen niet aan de orde.

Gevolgen van de keuze van de reiziger voor de rest van de samenleving

Voor gebruik van de huidige infrastructuur is het totaal van de infrastructuurkosten voor de overheid en de externe kosten het hoogst voor de vliegreis en het laagst voor de busreis. Wanneer ook de kosten voor de aanleg van infrastructuur worden beschouwd, zijn de kosten het hoogst voor de treinreis en het laagst voor de busreis.

Aanvullend beeld

In 2018 heeft het KiM het rapport Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor gepubliceerd. Dat rapport beschrijft welk deel van de internationale vliegreizen door internationale treinreizen kan worden vervangen als de kwaliteit van treinreizen zou verbeteren. In dat onderzoek zijn de kosten voor de reiziger verwerkt. In Op reis met vliegtuig, trein, auto of bus vullen we dit beeld aan: we kijken nu naar de kosten die de reiziger niet zelf draagt. Dit betreft infrastructuurkosten voor de overheid en externe kosten.