Van de Nederlanders heeft 4,5% minstens 1 private leaseauto in het huishouden, terwijl autoabonnementen met een aandeel van 0,1% nog zeldzaam zijn. Zo blijkt uit een onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Bij private lease gaat het opvallend vaak om mensen ouder dan 65 jaar, wonend in stedelijk gebied, meerpersoonshuishoudens en werkenden. 60% van de mensen die privé in een leaseauto rijdt, heeft geen andere soort auto in het huishouden, terwijl 31% het combineert met een privéauto en 9% met een zakelijke leaseauto of andere auto van de werkgever.
Beeld: © Shutterstock
Een eigen auto in privébezit is in Nederland verreweg het populairst. Bijna 80% van de mensen heeft er 1 binnen hun huishouden, zo staat in het KiM-onderzoek. Private lease en autoabonnementen (maandelijks opzegbare contracten, soms met een vaste periode van minder dan een jaar) komen vooral in de plaats van autobezit, en worden slechts beperkt gebruikt door mensen die eerder geen auto hadden. Private lease maakt het voor meer mensen mogelijk om een nieuwe in plaats van een tweedehands auto te nemen, en stimuleert daarmee de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark en ook de adoptie van rijhulpsystemen in auto’s die bedoeld zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Afname groeitempo
Na ruim 10 jaar snelle groei is het groeitempo van private lease inmiddels sterk afgenomen. De komende jaren is sterke groei onwaarschijnlijk. Weinig Nederlanders hebben de intentie om binnen 5 jaar over te stappen naar private lease of een autoabonnement. Voor slechts een klein deel van de bevolking levert dit een kostenbesparing op ten opzichte van autobezit. Mensen die wel overstappen, doen dat vooral omdat ze liever maandelijks voor een auto willen betalen dan in 1 keer een groot bedrag, of omdat autobezit hen te veel gedoe en onvoorspelbare kosten oplevert.
Geen aanwijzingen voor schulden huishoudens
Onderzoek uit het buitenland suggereert dat leaseconstructies kunnen zorgen voor meer problematische schulden bij huishoudens, maar in Nederland zijn daar vooralsnog geen aanwijzingen voor. Of een overstap naar private lease leidt tot meer of juist minder autogebruik is ook nog niet bekend. Voor het Rijk lijkt het van belang de ontwikkeling van private lease en autoabonnementen te monitoren. Omdat beide nieuwe vormen van autobezit relatief vaak met nieuwe (hybride)elektrische auto’s werken, zijn aanbieders gevoelig voor veranderingen in fiscaal en subsidiebeleid voor elektrische auto's.