
Pauline Wortelboer-van Donselaar
- Functie
- kennislijnmanager
- Telefoonnummer
- +31 70 456 19 65
- E-mailadres
- pauline.wortelboer@minienm.nl
Pauline Wortelboer is vervoers- en bedrijfseconoom en studeerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Pauline is sinds 1995 als consultant/projectleider/adviseur actief op het terrein van transporteconomisch onderzoek, eerst bij het Nederlands Economisch Instituut (nu Ecorys) en later bij Rijkswaterstaat Adviesdienst Verkeer en Vervoer (nu RWS-WVL). Ze heeft ruime ervaring met het toepassen en ontwikkelen van economische afwegingskaders voor mobiliteitsbeleid, met name de MKBA. Pauline is trekker van de kennislijn 'Beleidsevaluaties en de rol van de overheid'.
Publicaties
-
Het economisch belang van mobiliteit
Is het economisch belang van het bestaande Nederlandse transportinfrastructuur netwerk meetbaar in termen van belang voor ...
-
Second opinion MKBA verbeterde tractie-energievoorziening
Het Nederlandse spoorsysteem werkt met 1.500V gelijkstroom tractiespanning. Hogere spanning van het tractiesysteem geeft onder ...
-
Ontwikkeling van de Nederlandse vloot
De daling in de periode 2013-2015 van het aantal zeeschepen onder Nederlandse vlag in het segment ‘handelsvaart’ lijkt vooral te ...
-
Ruimtelijk beleid: de rol van Rijk en regio
Wat is de rol van de Rijksoverheid en van decentrale overheden in het ruimtelijk beleid? Welke argumenten pleiten voor de ...
-
Bereikbaarheid en concurrentiekracht: Twee kanten van dezelfde medaille
Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2015, Antwerpen
-
Kwaliteitsborging MKBA's: meer dan een second opinion
Gepubliceerd in: ESB dossier MKBA: maatwerk in gebruik - jaargang 99
-
Bereikbaarheid en concurrentiekracht
Verbeteringen in de bereikbaarheid kunnen bijdragen aan de concurrentiekracht van een regio of een land, doordat reistijd- en ...
-
Second opinion MKBA Ruit Eindhoven
De berekeningen in de MKBA Ruit Eindhoven lijken grotendeels plausibel. Echter, in de MKBA zijn de kosten van vervanging van ...
-
Ver weg maar toch dichtbij
De Nederlandse zeevaartsector is sterk internationaal georiënteerd maar tegelijkertijd van belang voor andere Nederlandse ...
-
Second opinion MKBA A27 Houten_Hooipolder
De MKBA A27 Houten-Hooipolder is opgesteld volgens de bij de opstelling geldende richtlijnen en hierop aanvullende actuele ...
-
Second opinion op de MKBA van ERTMS
De recent uitgebrachte MKBA van ERTMS (European Rail Traffic Management System) geeft op een goede manier invulling aan de ...
-
Regie op Knooppunten
De rijksoverheid kiest voor een rol bij knooppunten met als argument het nationale belang. Wat precies het nationale belang is, ...
-
Second opinion kosten-batenanalyse MIRT Haaglanden
-
Indicatoren landzijdige bereikbaarheid mainports : meta-analyses, vraagspecificatie en illustratie
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft een indicator ontwikkeld waarmee de kwaliteit van de bereikbaarheid van ...