Het wijdverbreide autobezit in Nederland
Mensen buiten de grote steden zijn steeds meer afhankelijk van de auto, omdat de afstanden tot werk, sociaal netwerk en voorzieningen toenemen en het ov steeds minder vaak een goed alternatief biedt. In de grote steden verliest de auto zijn aantrekkingskracht dankzij tal van alternatieven voor de eigen auto, parkeerregulering en verminderde reistijdwinsten met de auto. Terwijl het particulier autobezit per inwoner in de centrum-stedelijke gebieden daalde in het afgelopen decennium, steeg het autobezit in de meer landelijke gebieden duidelijk. Ten aanzien van het autogebruik is een soortgelijke trend zichtbaar. Dit concluderen onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de publicatie 'Het wijdverbreide autobezit in Nederland'.
Download 'Brochure: Het wijdverbreide autobezit in Nederland'
Download 'Achtergrondrapport: De maatschappelijke effecten van het wijdverbreide autobezit in Nederland'
Download 'Achtergrondrapport: Verklaringen voor de verschillen in autobezit bij Nederlandse huishoudens'
Van de brochure is ook een Engelse versie beschikbaar.